torsdag 18. november 2010

Bli kjent med

Gunhild Johanne Gjessing Bay
36 år
Askim


Du har helt sikkert beundret hennes stempler,
kanskje du har ett eller flere av dem selv
eller
ønsker deg dem.

Gunhild designer nydelige stempler,
alt fra fotostempler til herlige tekststempler,
Sitt eget firma startet hun i 2004 og har siden den gang
tryllet frem de lekreste motiver;


Ta en titt inn til bloggen til Gunhild for å se mer av hennes kreasjoner;


Vil du se stemplene som Gunhild designer
finner du dem her;


.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.

Når begynte du å scrappe og hva gjorde at du begynte med denne hobbyen?

Jeg driver ikke så mye med scrapping, jeg driver mest med kortlaging, så jeg svarer på bakgrunn av dét ;)

Jeg begynte med å lage kort i 2003, ved en tilfeldighet egentlig. Jeg har alltid drevet med ulike hobbyer, og likt å prøve nye ting.
Men, faktisk etter at jeg startet med kortlaging har jeg ikke byttet hobby, så det er definitivt favoritthobbyen min!
Jeg har laget bare 7-8 LO'er totalt, så jeg er ikke så dreven innen scrapbooking. 

Har du gått kurs eller er du selvlært?

Jeg er stort sett selvlært når det kommer til kortlaging/scrapping, men jeg er utdannet dekoratør og har også tegnet og malt hele livet, og har hatt stor nytte av dette både når det gjelder hobbyen og det at jeg nå jobber som stempeldesigner.
Men når det er sagt, så har jeg jo også lært en del av stempel-venner og fått mye inspirasjon på nettet. Men jeg har ikke gått på kurs. Jeg er litt utålmodig av natur og liker å finne ut av ting på egenhånd. Gjerne med det samme jeg finner et nytt produkt som skal testes ut, så det er nok hovedgrunnen til at jeg ikke har gått på kurs.


Har du prøvd mange teknikker?

Jeg tenker egentlig ikke over om jeg bruker en spesiell teknikk eller ikke. Jeg ser for meg hvordan kortet/Lo'en skal være, og så gjør jeg det som trengs for å oppnå resultatet jeg ønsker. Jeg følger så lite med på hva som er trender og sånn, så det er sikkert en hel masse teknikker jeg ikke vet noe om.
Men når det gjelder fargelegging liker jeg best å male med akvarellmaling. Det er fordi jeg har malt mye med akvarell og liker den måten å male på. Dessuten er det lettere å blande akkurat den fargen man vil ha, fordi fargene er "renere".
Hvis man har en helt klar rød f.eks og blander med en klar blå, så får man en ren lillafarge, hvis man ønsker en mer dempet farge kan man blande i litt brun eller svart. Hvis man derimot skal blande f.eks Distress Ink-farger, vil ikke fargen bli helt klar fordi de fleste av fargene i utgangspunktet er litt dempet/ikke helt "rene". Jeg liker å male med Distress Ink også altså, men det kommer an på hvilke farger jeg vil ha.
Tusjer er noe jeg ikke bruker ofte. Hvis jeg bruker dem er det helst til såkalte "Brush Stroke"-stempler hvor man fargelegger stempelet med tusjer direkte på stempelet, og sprayer med vann på stempelet rett før man stempler. Da får man et nydelig akvarellaktig resultat :)

Hvilket arbeid er du mest stolt av og hvorfor?

Oi, dette var vanskelig å svare på.
Vanligvis er jeg mest fornøyd med det nyeste jeg har laget. Jeg har ikke så mye tid til å drive med hobbyen, så når jeg lager nye kort/Lo'er har jeg kanskje brukt et nytt papir, nye stempler eller ny pynt som jeg ikke har prøvd før, noe jeg synes er veldig gøy.
Jeg er veldig pirkete, og gir meg ikke før jeg har fått det sånn som jeg vil ha det - selv om det skulle ta en uke eller lenger.

LO'ene jeg er mest fornøyd med har jeg laget til fadderbarnet mitt. Jeg pleier å gi et par LO'er hver gang hun har bursdag - de blir satt inn i et fotoalbum som jeg gav til henne i dåpsgave.


Jeg er ganske fornøyd med et bryllupsalbum som jeg lagde i forbindelse med at jeg var gjesteartist i Ett trykk. Albumet var en gave til foreldrene mine som feiret 35-års bryllupsdag. Jeg brukte laaang tid på å lage det, og det var så koselig å sitte og se på bilder fra da foreldrene mine giftet seg. Jeg liker veldig godt å lage personlige gaver, så dette var noe jeg virkelig koste meg med.


Har du andre hobbyer og interesser?

Først av alt betyr familien min mest.
Jeg har to gutter på 13 og 10 år, og vi har drevet med mange hobbyer sammen opp igjennom årene. De var mye hjemme sammen med meg da de var små, før de begynte på skolen.
De var kjempeglade i å drive med kreative aktiviteter, potet-trykk, maling, perling osv. Nå er de ikke fullt så interesserte i å drive med den slags aktiviteter sammen med mammaen sin, he, he.
Plutselig ble de så store at de ikke ville sitte og lage kort med meg...det gikk altfor fort!
Nå er det andre aktiviteter som fenger mer, og de vil heller at jeg blir med å spille Playstation eller Wii, men brettspill er morsomt det også.
Både guttene og jeg er veldig glade i å lese bøker, så det hender vi gjør det sammen også. Det er deilig å sitte ute på terrassen med en god bok om sommeren.
Ellers er jeg glad i hagearbeid, men etter at jeg startet med å designe stempler, er det ikke blitt like mye tid til det, dessverre.
Jeg er også opptatt av interiør, men har ganske sær smak. De tingene jeg liker finner jeg ikke i de vanlige møbelbutikkene. Jeg elsker møbler med avskallet maling, linstoff, madonnafigurer, olivenplanter og røffe, slitte, gamle ting.
Blant annet har jeg fått en nydelig stor kakeboks av min farmor, som er etter min tippoldemor. Den står på en hylle på kjøkkenet og er noe av det mest dyrebare jeg eier.
Jeg liker en landlig stil...det kommer aldri inn noe som er i moderne stil inn i mitt hjem ;)

Hva skulle du ønske du jobbet med?

Da jeg var liten ville jeg helst bli forfatter, eller drive med noe med tegning, så jeg kan med hånden på hjertet si at jeg allerede har drømmejobben!
Jeg designer stempler under varemerket Stempelglede, noe jeg startet med i 2004.
Siden jeg elsker å tegne, og liker å lage kort er dette en perfekt kombinasjon for meg. Jeg er til og med blitt mer glad i å tegne og designe stempler enn å drive med kortlaging og scrapping, så jeg er utrolig glad for å ha funnet noe som gir meg så mye.
Mitt viktigste mål er alltid å bli 100% fornøyd med motivene jeg lager, uansett hvor lang tid det tar. Jeg liker best å lage detaljerte motiver, og noen ganger har akkurat dét vært vanskelig. Blant annet har jeg opplevd å måtte få produsert noen stempelplater flere ganger, og da underveis endre dem flere ganger før det endelige resultatet er blitt bra. Det synes jeg det er verdt.
For meg er kvaliteten viktigst, og jeg prøver alltid å tenke på hvordan motivet blir i bruk, og at det skal være lett å bruke.
Det mest fantastiske med jobben min er når jeg er ferdig med nye stempler og får gleden av å se dem i bruk. Jeg får så mange hyggelige tilbakemeldinger fra folk som liker motivene, og det betyr utrolig mye for meg!


Har du en blogg/flere blogger du følger med på daglig?

I nesten hele 2010 har jeg vært borte fra bloggverdenen. Jeg ble syk, og klarte hverken å lage kort eller scrappe, og heller ikke følge med i blogger. Jeg er enda ikke helt tilbake i normal form, men blir bedre dag for dag.
Så akkurat nå følger jeg ingen blogger daglig, jeg er ikke kommet inn i det igjen, og har ikke en gang oppdatert min egen blogg siden februar!
Men, jeg håper det endrer seg framover :)
I perioder hvor jeg designer stempler er jeg aldri innom blogger eller nettsteder, det er fordi jeg ikke ønsker å bli påvirket av noe rundt meg.
Så i perioder er jeg sånn sett ganske asosial på nettet ;)

Hvilken person beundrer du mest her i verden og hvorfor?

Jeg beundrer ikke én bestemt person, men beundrer egenskaper en person har.
Sånn som personer som har integritet, empati, og som er positive.
Jeg tror ord og tanker påvirker, og jeg setter pris på personer som sprer glede
 Jeg beundrer også folk som følger drømmene sine, og gjør det beste ut av livet sitt.



Hva slags person er du?

Jeg er en ganske privat person, og jeg var veldig usikker på om jeg skulle si ja til dette intervjuet, men fant jeg ut at jeg bare skulle "kaste meg i det" ;)
Jeg liker å ha system på saker og ting, men er også veldig flink til å rote! Jeg er utålmodig, noe som både kan være positivt og negativt.
På den ene siden driver det meg framover mot neste mål, men på den andre siden kan jeg bli for utålmodig i forhold til andre rundt meg.
Jeg er arbeidsom, og gir meg ikke før jeg har nådd målene mine.
I følge familien min kan jeg ellers være sta, hissig, hyggelig, forståelsesfull, kreativ og entusiastisk.

Du har jo mange som følger bloggen/e dine, er det noe du gjerne vil formidle til dem?

Ja...
jeg vil gjerne si beklager at jeg har vært så fraværende de siste månedene!
Håper på å komme sterkere tilbake!


.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.:.♥.

Håper du føler at du er blitt litt bedre kjent med Gunhild ;o)

Hun har forresten også blitt medlem hos oss.
Velkommen til oss Gunhild og tusen takk for at du ville bli intervjuet.

Snart kommer det et nytt
"bli kjent med-intervju"
så følg med.
Ha en flott dag.

Klem fra Jeanette

2 kommentarer: